fredag 23 november 2012

Vitlöksplantering i stadsodlingen

Alla vi som odlar i vår stadsodling gillar lök och nu är det dags att så drottningen av löken "Vitlök" .Vi hittade en fransk sort som jag glömt namnet på.


Dagen innan vitlöksplanteringen så snubblade jag över ett ex av Natur&trädgård för 5 kr på myrornas. Detta nummer inehöll ett plantera vitlök special av Philippe Plöninge. Ibland kommer gåvor utan att man ber om dem.


Vi höjde våra pallkragar med ytterligare en krage och fördelade ca 50Liter bokashikompost i pallkragarna och fyllde på med jord.

60 vitlöksklyftor blev planterade i två pallkragar. När de väl var planterade så räfsade vi ihop lite lönnlöv och täckte kragarna med. I juli 2013 är det dags att skörda om de överlever vintern.

7 kommentarer :

  1. Hejsan, läser er blogg ofta och gärna! Ska bli intressant att följa odlandet av vitlöksklyftor i pallkragar. Jag har dålig erfarenhet av det men på ett annat sätt liksom. Då jag hade dålig plats i mina land planterade jag vitlöksklyftor i små krukor i min verkstad i sept 2011. De är också från en franska sort och odlade för 3:e året av mej. Blir inte vrålstora vitlökar men mkt fina o goda. Klyftorna slog rot och började växa och planterades ut i en 2 vånings pallkrage den 10 okt. Kraftigt rotsystem och fin kompost i pallkragen som jag senare i januari täckte med granris. Det visade sig i början av sommaren att endast 5-6 st vitlöksklyfor hade klarat sig av ca 25 st. Vet inte riktigt varför då de vitlöksklyftor jag sätter på hösten i landen alltid gror innan vintern och blasten vissnar ner för att komma igen på våren tidigt. Kanske tål inte vitlöksrötterna att bli flyttade eller så var det för blött i pallkragen på våren? Vintern här i Östergötland var också väldigt mild 2011/2012 så kyla vill jag inte skylla på ;0} Välkommen att läsa på min trädgårdsblogg om det. http://rosalillgarden.blogspot.se/2011/10/pallkrage-med-vitloksklyftor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosalill, fin blogg du har.
      Att sätta vitlök som redan skjutit grönt blir sällan bra. Det och vårblötan har nog gjort så att odlingen inte lyckades.
      Att sätta vitlök som däremot enbart börjat rotgro är bra.
      Se mitt inlägg nedan om vitlök som gror under vintern.
      Hoppas det går bättre i år.
      /David

      Radera
  2. Ursäkta, nu blev adressen fel, ska vara följande:
    http://rosalill-garden.blogspot.se/2011/10/pallkrage-med-vitloksklyftor.html

    SvaraRadera
  3. Hej och tack:). Jag har också en dålig historia med vitlök i pallkrage i växthuset förra odlingssäsongen. Jag tänkte att det säkert hade vart för varmt och torrt eftersom ingen av de 25 klyftor jag planterade överlevde.Vi får hålla tummarna för att merparten överlever. Annars har vi ju fått lära oss änengång att vitlök i pallkrage inte fungerar/ Johannes

    SvaraRadera
  4. Alltid kul att läsa om vad farbror gröön sysslar med. Vitlöksodling i pallkragar brukar gå lika bra som direkt i marken. Bäst blir det med vitlök avsedd som utsäde, väl förberedd jord som är väldränerad samt god tillgång till näring. Kylan är minsta problemet värre är det om planterad klyfta får stå i för blöt jord. Troligen är det thermidrome du odlar, kan även vara sabadrome. Det är helt ok vitlök men problematisk i vårt klimat. De (franska, typ1, artichoke) kommer gärna upp under vintern vilket kan orsaka utvintring. De sätter gärna halslök, även kallad stress eller pseudolök, vilket påverkar lökens storlek negativt.
    Ge gärna lökarna kväve i mars/april.
    Kolla gärna in hos mig på www.postannelund.chilipeppar.com
    Finns oxå bra trådar på odla.nu om vitlöksodling.
    Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack David för råd och tips. Då är problemet inringat. Som jag förstår så gäller det att aldrig låta vitlöken växa upp på hösten/vintern utan bara se till att den rotar sig. Japp det var sorten sabardrome. Jag kikade in hos dig trevlig sida. Kul att du har så mycket mark så att du kan odla råg. Tack :)

      Radera
  5. helt korrekt men med vissa sorter är det svårare än med andra. sen gäller det att förvara sitt utsäde på ett bra sätt. själv har jag det i garderoben, torrt och lagom temperatur.

    odlar på en en odlingslott i sydvästra Malmö så jag behöver inte anlita en maskinstation för att skörda rågen :)

    SvaraRadera