lördag 20 oktober 2012

Kräftsoppa



En väldigt enkel, krämig och supergod soppa. Passsar ut märkt som lunch, men även som förrätt.

Ingredienser:
2 msk smör
2-3 finrivna morötter
2 msk vetemjöl
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
400 g kräftost
2 dl creme fraiche
Någon dl skalade kräftstjärtar eller räkor
svartpeppar
färsk dill

Gör så här: Fräs de rivna morötterna i smör och strö över vetemjöl.  Späd med vatten och tillsätt buljongtärningar och svartpeppar. Låt soppan puttra i cirka tio minuter och rör om med jämna mellanrum.  Tillsätt mjukosten, creme fraiche, dill och låt småkoka ytterligare fem till sex minuter. Häll i räkorna och smaka av.

4 kommentarer :

  1. Låter mycket gott! För några år sedan gjorde jag också soppa med en kräftost, vilket blev bra mycket godare än vad jag först trodde att det skulle bli! Det borde jag verkligen göra om :)

    SvaraRadera
  2. En mycket god soppa som jag har gjort nu i ett antal år.men jag brukar faktiskt andvända en burk kräftstjärtar.
    Vänliga hälsningar Uggla

    SvaraRadera
  3. Hur många personer räcker det till?

    SvaraRadera
  4. Soppan räcker till 4 lunchportioner.

    SvaraRadera