måndag 11 juni 2012

Inomhustomaterna växer så det knakar




Tomaterna på "Sungolden" sitter organiserade i par i stora långa klasar. Den godaste gula tomat jag smakat, inte så mjölig som andra gula sorter.

"Tiny Tim" tomaterna sitter mer upprätt och som klungor här och där längs stammen.


 "Tiny Tiger" är vår nya favorit för fönsterodling. Den är dubbelt, ja tre gånger så stor som en "Tiny Tim" tomat och smakar ljuvligt. Det blir ju inte sämre av att den är läckert gulrandig på röd botten.

Det blev provsmak och alla i familjen fick varsin skiva.


På varje "Tiny Tiger" planta växer det mellan 20-30 medelstora tomater i täta och stora klasar. Klasarna blir så tunga så man får binda upp dem.

2 kommentarer :

  1. Imponerande tomater! Inomhus i vanligt dagsljus? Mina står ute och huttrar. Och växer saaaaakta....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget extraljus, i österläge och med vedaska och algomin i jorden, i ca 4-8 liters hinkar. Nu tittar det fram en liten gurka ifrån plantan som jag av dig fick ett frö till. Ja de stackars tomaterna som står utomhus, lever ett kyligt liv i år! Jag väntar på att mina sticklingar av "Totem", "Tiny Tim" och "Tiny Tiger" ska få rötter så att jag kan plantera ut dem i de sista två Earthboxlådorna, de som är preparerade med bokashikompost.

      Radera